دوربین مداربسته ارزان و قیمت دوربین مداربسته همواره يکي از بزرگ ترين دغدغه های خريداران دوربـين مداربسته میباشد. اگر قصد خرید دوربین مداربسته با بودجه محدود را دارید توصیه می کنیم این مطلب را مرور کرده و با علم و آگاهی کامل نسبت به انتخاب بهترین دوربین مداربسته متناسب با بودجه خود اقدام نمایید.

دوربین مداربسته ارزان

دوربین مداربسته ارزان

دوربین مداربسته ارزان و قیمت دوربین مداربسته همواره يکي از بزرگ ترين دغدغه خريداران دوربـين مداربسته بوده و هست. اين به اين معني نيست که دوربـين مداربسته مورد نظر گران قـيمت است و يا ارزان قيمت، در هر دو صورت مساله اين هست که آيا اين دوربـين مداربسته مورد نظر داراي قيمت واقعي مـتناسب با محصول هست و يا قيمت آن مناسب نيست.

بطور کلی 3 نوع دوربین در بازار وجود دارد

1. نو نیم

قطعات دوربین تولید یا وارد می شوند و بعد از مونتاژ بدون ذکر اطلاعات تولید کننده به فروش می رسد.

2. لیبل

قطعات دوربین تولید یا وارد می شوند و بعد از مونتاژ با ذکر اطلاعات تولید کننده به فروش می رسد.

3. برند

دوربین مداربسته بدون دخل و تصرف و دستکاری منطبق با آخرین تکنولوژی به فروش می رسد.

در ادامه موارد موثر در قیمت دوربین مداربسته را بدانید:

عوامل ظاهری:

  1. رزولیشن
  2. تکنولوژی
  3. کیس بدنه
  4. برند تولید کننده
  5. گارانتی

عوامل پنهان

  1. نوع سنسور
  2. نوع پردازنده
  3. نرم افزار داخلی
  4. قدرت دید در شب
  5. لنز دوربین
  6. سلوشن ها

عوامل موثر بر قيمت دوربین مداربسته ارزان

(A) عوامل ظاهری در قيمت دوربین مداربسته

که شامل عواملي مي باشد که جزء خصوصيات بارز دوربين بوده و توسط افراد عادي اين مسائل قابل تحليل مي باشند.

(B) عوامل پنهان در قیمت دوربین مداربسته

اين دسته بسيار مهم تر از دسته اول مي باشد. اما متاسفانه اطلاع رساني کمي در اين مورد صورت ميگيرد.

در اين مقاله سعي شده به دقت اين مسائل مورد بررسي قرار بگيرد و اطلاع رساني کاملي در اختيار خريداران دوربين هاي مداربسته قرار گيرد.


(A) عوامل ظاهری در قيمت دوربين مداربسته

دوربین مداربسته ارزان

(A/1) رزولوشن دوربين مداربسته

شايد بتوان گفت که رزولوشن دوربين مداربسته اولين گزينه اي هست که در هنگام خريد دوربين مداربسته بررسي مي شود. در اين که رزولوشن دوربين مداربسته در قيمت آن تاثير دارد شکي نيست اما بايد دقت نمود که در کنار رزولوشن (تعداد پیکسل در هر اینچ)، فريـم ريـت (تعداد تصاویر ثبت شده در هر ثانیه) نيز روي قیمت دوربین مداربسته اثر می گذارد.

غالبا رزولوشن هاي اعلامي از سوي تولیدکنندگان و فروشندگان نامعتبر صحيح نبوده و گاها در دوربین مداربسته ارزان قیمت توسط دستکاری در GUI مقدار رزولوشن نمايشي را تغيير داده و خريدار را فريب مي دهند. نکته مهم این است که بايد از مقدار رزولوشن و فریم ریت واقعی دوربین مطمئن شد که روشن اين کار توضيح داده مي شود.

طريقه تشخيص رزولوشن و فریم ریت دوربين مداربسته: راحت ترين روش براي تشخيص رزولوشن دوربين مداربسته اين است که ابتدا تصوير دوربين فوق را بادستگاه DVR رکورد نماييم و سپس از تصوير فوق Back Up (بک آپ) گرفته و در نرم افزار VLC Player در کامپيوتر آن تصوير را Play نماييم. از طريق اين نرم افزار ما مي توانيم جزئيات و از جمله رزولوشن و فریم ریت تصوير را مورد بررسي قرار دهیم.

(A/2) تکنولوژی دوربين مداربسته

در اينجا تکنولوژی به معناي نوع سیگنال خروجي دوربين هاي مداربسته مي باشد که به طور کلی به دو دسته آنالوگ و تحت شبکه/IP تقسیم میشود. در رده قيمتي همواره دوربين هاي تحت شبکه/IP از قيمت بالاتري نسبت به انواع آنالوگ برخوردارند.

روش تشخيص اوليه اين دوربين ها مي تواند کابل خروجي تصوير آن ها باشد.

  • دوربين هاي مداربسته تحت شبکه توسط کابل و سوکت شبکه cat5 یا cat6 به سوئيچ شبکه و دستگاه NVR وصل مي شود.
  • کابل تصوير دوربين هاي مداربسته آنالوگ کابل کواکسيال مي باشد که جهت اتصال به دوربين و دستگاه DVR از کانکتور BNC بهره مي برد.

علاوه بر دوربین مداربسته ارزان قیمت Analog، تکنولوژی های HD-SDI,  HD-TVI, HD-CVI, HD-XVI, AHD دوربين مداربسته آنالوگ به شمار می آیند و اتصالات توسط کابل کواکسیال و کانکتور BNC انجام می گیرد با این تفاوت که کیفیت بهتر و قیمت بیشتری نسبت به دوربینهای آنالوگ قدیمی دارند.

(A/3) کيس دوربين مداربسته

از ديگر عوامل تاثير گذار در قيمت دوربين مداربسته کيس (بدنه) اين دوربين ها از نظر جنس و سايز و طراحي انحصاري مي باشد.

  • جنس کيس دوربين مداربسته از نظر پلاستيک و يا فلزي بودن روي قيمت آن اثر گذار هست.
  • ابعاد کيس دوربين مداربسته عامل ديگري در تعيين قيمت دوربين هاي مداربسته مي باشد.
  • کيس هاي دوربين مداربسته دارای پایه نصب قيمت بالاتري نسبت به مدل هاي مشابه بدون پایه دارند.
  • جنس رنگ کيس دوربين مداربسته عامل ديگري بوده و تاثير اندکي در قيمت خواهد داشت.
  • کيس هاي طراحي ويژه و انحصاري معمولا در برند هاي معتبر از قيمت بالاتري برخوردارند.
  • ضد آب بودن دوربين نيز از عوامل تاثير گذار بر قيمت دوربين مداربسته مي باشد.

(A/4) کارخانه سازنده دوربين مداربسته

دوربين هاي مداربسته مرغوب معمولا توسط کارخانجات معتبر ساخته شده و اين کارخانجات تماما از مواد اوليه و قطعات با کيفيت براي ساخت استفاده مي کنند. اين قطعات شامل قطعات روي PCB ، جنس لنز ، جنس کابل ، جنس کيس ، IRcut و تمامي قطعات ملموس در دوربين هاي مداربسته مي باشد که اين عوامل در طول عمر دوربين مداربسته تاثير گذار مي باشد.

در مقابل دوربین مداربسته ارزان قیمت که توسط توليد کنندگان متفرقه توليد می شوند غالباً داراي لوازم بسيار بي کيفيت و غير استاندارد هستند که اين سري اجناس از يک دوربين مداربسته واقعي فقط ظاهر و نام آن را يدک مي کشند.

(A/5) گارانتي و شرکت وارد کننده دوربين مداربسته

اين که چه شرکتي چه محصولي را به چه مدت شامل خدمات گارانتي خودش بداند بسيار مهم است. در سيستم هاي حفاظتي و دوربين هاي مداربسته با توجه به اين که اين سيستم ها تخصصي بوده و تعمير و گارانتي آن ها کار ساده اي نمي باشد، لذا داشتن يک شرکت پشتيبان قوي براي خدمات پس از فروش و گارانتي يکي از امتيازات مهم به شمار مي رود که بر روي قيمت تاثيرگذار مي باشد. گوگل پلاس دوربین مداربسته تبریز


(B) عوامل پنهان در تعيين قيمت دوربين مداربسته

دوربین مداربسته ارزان

در اين قسمت مهم به بررسي خصوصياتي مي پردازيم که از ديد اکثر خريداران دوربين مداربسته پنهان مي ماند و اين به دليل عدم اطلاع رساني صحيح مي باشد. اين عوامل به ترتيب زير مي باشد.

(B/1) نوع سنسور و پردازنده  تصویر دوربين مداربسته

 سنسور تصوير و پردازنده تصویر مهم ترين قسمتهای دوربين مداربسته میباشند که نور تابيده شده از لنز مستقيما به سنسور برخورد کرده و تبديل به جريان الکتريکي شده و توسط پردازنده اطلاعات تصوير ایجاد مي شود. در رزولوشن هاي يکسان، نوع سنسور تصوير (Image Sensor) و پردازنده تصویر (DSP) مي تواند تصاویر بسيار متفاوتی ایجاد کند.

معمولا سنسور هاي دوربین مداربسته ارزان قیمت علي رغم اين که از ابتدا نيز ممکن است تصوير قابل قبولي نداشته باشند با گذشت زمان همين کيفيت را نيز از دست مي دهند و پس از گذشت يک سال کیفیت تصویر به شدت افت می کند.

Image Sensor: معروف ترين سنسور هاي تصوير توليد کمپاني سوني بوده و اين سنسور ها از کيفيت بالايي برخوردار مي باشند. اما به شرط اين که سنسور تصوير سوني اصلي بوده و تقلبي و ساخت چين نباشد، چرا که کمپاني سوني در ژاپن اين سنسور ها را توليد مي کند.

DSP: يا پردازنده سيگنال ديجيتالي نيز در دوربين هاي مداربسته بسيار اهميت دارد و بهترين کمپاني هاي توليد DSP در دوربين هاي آنالوگ Fulhan و Next Chip مي باشد و در دوربين هاي ip تحت شبکه DSP هاي معروف به ترتيب Umbrella و Hi Silicon هستند.

(B/2) نرم افزار داخلي دوربين مداربسته

موضوعي که معمولا خريداران حرفه اي نيز به آن توجهي نمي کنند و گاها اطلاعي در آن مورد ندارند نرم افزار داخلي دوربين مداربسته بوده که اين نرم افزار تاثير بسيار زيادي در کيفيت خروجي تصوير دوربين ها دارد.

در بسياري موارد که نوع سنسور و پردازنده در 2 دوربين مختلف مشابه هم باشد ممکن است تصوير اين دو دوربين با هم متفاوت باشد و اين دقيقا يکي از نتايج حاصله از تفاوت نرم افزار هاي داخلي هست که توسط کارخانجات مختلف سرمايه گذاري هاي متفاوتي بر روي نرم افزار دوربين هاي مداربسته انجام ميدهند که اين سرمايه گذاري ها طبعا تاثير مستقيمي بر قيمت دوربين مداربسته خواهد داشت.

(B/3) قدرت ديد در شب دوربين مداربسته

نوع LED هاي ديد در شب و تعداد آن ها بر قيمت اين محصولات اثر گذار هست. LED هاي Array و Power Array معمولا داراي قيمت و کيفيت بالاتري نسبت به LED هاي معمولي مي باشند.

مضاف بر این تکنولوژی های (Dark Fighter (Hikvision و  (Star Light (UNV و (Star Light (Dahua تصاویر بسیار دقیقی در محیط های نزدیک به تاریکی مطلق ارائه می دهند که دوربین مداربسته ارزان قیمت فاقد این تکنولوژی هستند.

(B/4) لنز دوربين مداربسته

از ديگر عوامل تاثير گذار بر روي قيمت دوربين مداربسته نوع لنز آن مي باشد. لنز هاي ثابت (فيکس) معمولا ارزان تر و به ترتيب لنز هاي متغیر دستی (وريفوکال) و متغیر الکتریکی (موتورايز) داراي قيمت بالاتري مي باشند. دوربین مداربسته ارزان قیمت غالبا دارای لنز ثابت بوده و کیفیت لنز آنها عوماً نامرغوب و سطح آنها معوج هستند. توئیتر دوربین مداربسته تبریز

(B/5) سلوشن های دوربين مداربسته

دوربین مداربسته ارزان قیمت فاقد عملکرد هوشمند هستند. عملکرد هوشمند به طور کلی در 3 گروه دسته بندی میشوند.

(الف) تشخیص رفتار

  • Intrusion: تشخیص نفوذ به منطقه ممنوعه
  • Line Crosing: تشخیص عبور از خط
  • Unattended Bagge: تشخیص مفقودی اشیا
  • Object Removal: تشخیص مفقودی اشیا
  • Region Entrance: تشخیص ورود به منطقه
  • Region Extrance: تشخیص خروج از منطقه
  • people Gathering: تشخیص تجمعات
  • Fast Moving: تشخیص حرکات  غیر عادی
  • Parking: تشخیص پارک غیر مجاز
  • Loitering: تشخیص پرسه زنی

(ب) تشخیص ویژه

  • Audio Exception: تشخیص صدای ناگهانی
  • PIR Alarm: تشخیص بدن انسان
  • Sudden Scene Chenge: تشخیص تغییر زاویه دوربین
  • Defocus: تشخیص خارج شدن دوربین از فوکوس

(ج) عملکرد تشخیصی

  • Face Detection: تشخیص چهره
  • License Plate Recognition: تشخیص پلاک

عملکرد شمارش افراد، تشخیص شعله، تشخیص دما، تشخیص تفاوت طیف دما، تشخیص شناور ها و … دیگر تکنولوژی های بکار رفته در دوربین مداربسته هستند که دوربین مداربسته ارزان فاقد آن هستند.


نتيجه گيري

دوربين هاي مداربسته با تنوع بسيار چه از لحاظ کيفيت چه از لحاظ قيمت و چه از ساير لحاظ در سطح جهان توليد مي شوند در صورتي که تمايل بر انتخاب بهترین دوربين مداربسته داريد بايد ابتدا نيازتان را از سيستم بشناسيد، سپس با توجه به نياز اقدام به انتخاب دوربين مداربسته نماييد.

هزينۀ دوربین مداربسته ارزان گاهي بيشتر از گران خريدن آن هست. اگر صرفا قيمت ملاک انتخاب در دوربين مداربسته باشد نتیجه ايده آل نخواهد بود و به دليل ايجاد مشکلات در دراز مدت هزينه سيستم بالاتر نيز خواهد بود. به تجربه ثابت شده که در اکثر موارد قيمت ارزان نشانه کيفيت پايين محصول از اکثر جوانب فوق الذکر مي باشد.


مرکز تخصصی دوربین مداربسته تبریز

فروش، نصب و پشتیبانی انواع دوربین مداربسته